Które krzesło wybierzesz? Ogólnopolska wystawa „Od Thoneta do Rygalika”

Moi drodzy, dostałam właśnie zaproszenie, które śpieszę, by przekazać Wam dalej. 11 lutego w Warszawskim salonie Agata Meble zainaugurowana została wystawa pod tytułem „Od Thoneta do Rygalika”, będąca wspólnym projektem firmy Paged oraz Agata Meble. Z mojej strony – mam w domu komodę Paged, w której trzymam rodowe szkło i jestem z niej zadowolona, Tomasza Rygalika miałam przyjemność spotkać osobiście podczas debaty w salonie ATAK Design w Łodzi, Michaela Thoneta nie mogłam spotkać, ale uczyłam się o nim na studiach, natomiast salon Agata Meble w Krakowie… cóż mogę powiedzieć – póki się nie zawali mogę się przyznać, że jestem częściowo autorką projektu jego konstrukcji :) Przejdźmy jednak do wystawy i tego co na niej najważniejsze, a więc krzeseł.

„W ciągu 8 miesięcy wystawa zostanie zaprezentowana w 15 naszych salonach meblowych w całej Polsce. Szacujemy, że obejrzy ją ponad 3 miliony osób. Dzięki temu pokażemy dobry, polski design tak, gdzie Polacy przychodzą nie tylko na zakupy, ale i po inspirację do aranżacji wnętrz” – mówi Angelika Anusiewicz-Bohenek, Zastępca Dyrektora Działu Marketingu w firmie Agata Meble.

Postanowiłam oczywiście być jedną z tych 3 milionów i mam nadzieję, że Wy również się skusicie by zasilić tą statystykę.

„Pragniemy pokazać zwiedzającym jak istotne miejsce zajmuje krzesło w historii wzornictwa przemysłowego. Stworzenie udanego projektu, tego z pozoru nieskomplikowanego i powszechnego mebla, jest ogromnym wyzwaniem. Od wieków mierzą się z nim najlepsi projektanci, wierząc, że spośród wszystkich innych mebli to właśnie krzesło stanowi swego rodzaju

manifest wartości swoich czasów, staje się symbolem epoki i ponadczasową ikoną. Wystawa jest także świadectwem roli jaka pełni Paged w dziedzinie światowego projektowania. Ten ostatni aspekt najpełniej wyraża ambitne wzornictwo Paged Collection, ale także klasyczne krzesło 14 Michaela Thoneta lub bardziej współczesny model Antilla. Produkowane na masową skalę są znane na całym świecie i stanowią niekwestionowane ikony designu” –mówi o wystawie Tomek Rygalik, Dyrektor Kreatywny Paged.

Jakie krzesła będzie można zobaczyć na wystawie?

Antilla

Antilla projektu Paged Deign Team, którego pierwsze wersje powstały w połowie lat 70. Obecnie bardzo chętnie wraca się do tego wzoru umieszczając tego typu krzesełka w projektach restauracji, czy wnętrz prywatnych. Krzesło to w XVIII wieku zawładnęło sercami Amerykanów i przez wiele lat pozostawało w Stanach Zjednoczonych najbardziej popularnym meblem.

14

Krzesło 14 projektu Michaela Thoneta. Zostało ono wdrożone do produkcji w roku 1859. Opracowana wtedy przez Thoneta metoda gięcia drewna zrewolucjonizowała produkcję mebli. Model 14 w niezmienionej formie produkowany jest z ogromnym sukcesem aż do dziś. Oczywiście pewne modyfikacje kolorystyczne dodają krzesłu jedynie uroku i nowego oryginalnego charakteru. TO krzesło zdecydowanie odnajdzie się w każdym wnętrzu. Zobaczcie sami:

Na wystawie znajdziecie również między innymi Tradycyjny Bujany Fotel (mój tata taki miał w swoim gabinecie w naszym rodzinnym domu, a wspomnienie o tym, jak na nim siadałam będąc młodą dziewczyną, gdy tato odpytywał mnie ze znienawidzonej przeze mnie historii jest świeże i o dziwo – mimo mojej histo(e)rycznej niechęci – bardzo przyjemne). Nie zabraknie również projektów Tomka Rygalika, ale żeby Wam nie popsuć zabawy, nie będę zdradzać nic więcej, no może oprócz tego, kiedy wystawa będzie się odbywać w poszczególnych miastach:

 

WARSZAWA 11 lutego – 1 marca

KRAKÓW 2 – 15 marca

KATOWICE 16 ­- 29 marca

RYBNIK 30 marca – 12 kwietnia

GLIWICE 13­ – 26 kwietnia

BIELSKO BIAŁA 27 kwietnia ­ – 10 maja

OPOLE 11 -­ 24 maja

WROCŁAW 25 maja – 7 czerwca

SZCZECIN 8 – ­21 czerwca

GDAŃSK 22 czerwca – 5 lipca

POZNAŃ 6 – ­19 lipca

KALISZ 20 lipca – 2 sierpnia

PŁOCK 3­ 16 sierpnia

ŁÓDŹ 17 – 30 sierpnia

BIAŁYSTOK 31 sierpnia – 13 września.

 

Z kim się widzę w Krakowie, a kto zapowiada swoją obecność w innych salonach? Komentujcie :)

Maria Podobińska-Tuleja

cropped-proste_wnetrze_logo-011.jpg

#krzesło #wystawa #michaelthonet #tomekrygalik #fotelbujany #14

 

